Monogram Podivné myšlenky
Kreativita
Úvodní kurz
Jména
Obrazy
Tabulky
Báseň
Interiér
Reklama
Myšlenky
Prostorové obrázky
Výlety
Kontakt

Reklama

Inspirace v reklamě

Letem světem si projdeme jednu zajímavou metodu při tvorbě reklamy.

Předmět reklamy

Předmětem reklamy je samozřejmě to, co chceme prodat. Může to být nějaká konkrétní věc - automobil, mixér, vysavač nebo vepřová konzerva. Ale nejenom to.

Některé organizace se specializují na služby. Pokud si koupíme službu, nedostaneme konkrétní věc, ale po určitou dobu se o nás bude někdo starat, zajistí nám nějakou údržbu (mytí auta, stříhání vlasů), nebo nás někam dopraví (pobyt u moře, cesta autobusem do práce).

Také si můžeme koupit informaci. Například knihu. Ano, kniha je sice věc. Ale je to věc, jejíž podoba je zcela podřízená tomu, aby uchovala informaci - román, báseň, matematickou příručku. Přitom forma knihy vůbec není důležitá, protože si stejnou informaci můžeme pořídit v podobě počítačového souboru. Informací je samozřejmě i software, třeba i předpověď počasí nebo statistika přístupů na internetové stránky.

A kupujeme si i energii. Elektřinu, teplo, zemní plyn. Zemní plyn je sice hmotná substance, ale jeho hmota nás vůbec nezajímá, protože ji stejně nakonec vypustíme do ovzduší. V tomto případě je pro nás podstatné teplo, které nám plyn dodá při svém spálení.

Ksicht

Ksicht, obličej, neboli vzhled reklamy. Jak reklama vypadá, jak se prezentuje.

Máme-li nějaký předmět reklamy, můžeme jej prezentovat sebou samým, nebo taky úplně něčím jiným. Například reklama na parfém nás mámí krásnou krajinou, službu spořitelny vnucuje vlezlý popěvek, čokoládové kolečko je nám nabízeno pomocí automobilové nehody, internetový portál se předvádí snědeným psem. Máme-li dost odvahy (nebo nestoudnosti), tak můžeme vlastně cokoliv prezentovat čímkoliv.

Oslí můstek

Mezi předmětem reklamy a způsobem prezentace nemusí být na počátku vůbec žádná souvislost. Ale spotřebitel musí být informován, co je mu nabízeno, jinak by reklama ztratila smysl. K potřebnému propojení slouží oslí můstek

Od krásné krajiny se dotaneme k parfému nejlépe přes květiny. Máme tedy řadu : krajina (věc) - květ (věc) - parfém (věc). Ale můžeme do toho vsadit nějaký příběh : krajina (věc) - svišť (věc) - svišť s kyblíčkem nabírá z květů nektar a vlévá jej do lahvičky (služba) - lahvička s parfémem (věc). Příběh můžeme libovolně rozvíjet, zapojit další věci, služby, informace, energie.

Je zajímavé, že "oslí můstek" se může odehrávat někde úplně jinde a jindy, než samotný "ksicht". Například bilboard s nápisem, že budeme mít cosi v ruce. Zatím nevíme, co to bude. Ale lehce erotický náznak přitáhl naši pozornost. "Oslí můstek" je nám pak předložen v jiném médiu, například v televizi. A třeba i na pokračování.

Masáž

"Masáž" je způsob, jak a kde do nás zadavatel hustí svou reklamu. Bilboardy, časopisy, rozhlas, televize, Internet, plachty na domech, světelné efekty. Jak často, náhodně nebo v závislosti na něčem (počasí, roční doby, volební období), jak je reklama polarizovaná (kladně, záporně, odpudivě, výhružně), na jaké smysly působí ap. Můžeme si sestavit tabulku, která nám pak poskytuje inspiraci.


... Konec stránky ...